Black and white/zwart wit, Color/Kleur, Photography/Fotografie, Text/Tekst

RAW, Lightroom… The Examples (De Voorbeelden)

So here we come to the last part of the RAW, Lightroom saga… a few examples to give you a better idea of what you can do in black & white. There is a lot more of course like working in color and also the different modules you can use like the very professional looking Slideshow, Prints, Website possibilities… And the management of your ‘photo park’ with the aid of e.g. keywords.

My little saga is meant as a lightfooted introduction. If it tastes like more, just ask Google for some more about RAW or Lightroom or both…😉

Zo, hier zijn we dan aan het einde van mijn RAW, Lightroom saga… enkele voorbeelden om je een beter idee te geven van wat je kunt doen, vooral in zwart wit. Natuurlijk is er nog veel meer zoals kleuren, de verschillende modules van de heel professioneel uitziende Diavoorstelling, Print, Website toepassingen… En het beheer van je ‘foto park’ met bvb trefwoorden.

Mijn kleine saga is bedoeld als een lichtvoetige inleiding. Als je zin hebt in meer, vraag Google om meer over RAW of Lightroom of beide…😉

Example 1

Example 2

Example 3

Standard

10 thoughts on “RAW, Lightroom… The Examples (De Voorbeelden)

  1. Sorry dat het wat langer duurde, Rinus… Drukke tijden…

    Ik ga het deze keer niet zo lang maken…😉
    Ik vind trouwens de volgorde van de commentaren erg verwarrend… Moet dat eens uitzoeken of het niet anders /beter kan…

    Wat zo verstandig is aan mijn eigen systeem is vooral dat het mijn eigen simpel systeem is dat ik al jaren gewoon ben.🙂 Het is gewoon gebaseerd op de verkenner en een dikke externe schijf die een aparte partitie heeft met enkel foto’s. Daarop heb ik jaarmappen die in kleur en zw worden verdeeld. Daar zitten dan enkele algemene mappen voor losse, enkele foto’s zoals ‘Tuin’, ‘Antwerpen stad’, ‘Nachtleven’ en ‘n paar andere maar meestal zijn het een soort ‘projecten’ dat ik trek. Ik ga dus gericht een bepaald evenement, buurt, wandeling, natuurgebied e.a. trekken en die mappen hebben dan hun logische naam van wat het juist was. Voor mij werkt dat prima als basis, is gemakkelijk te backuppen en vermits ik geen nakomelingen heb die misschien heel mijn computer willen uitpluizen, is dat meer als voldoende. Als ik op mijn oude dag ineens wereldberoemd moest worden moeten ze maar iets meer moeite doen…😉 En hoewel daar meer mee kan gedaan worden zijn Picasa, PS of LR voor mij gewoon gereedschappen. Om bij hetzelfde thema te blijven, nieuwe foto’s blijven na import een tijdje in LR tot ik zeker ben dat ik daar niets meer mee ga doen en dan gaan ze er uit. Dan heb ik daar meestal zowat 3 a 4 sessies instaan, niet meer. Ik voel me zo iets minder afhankelijk van de grillen van programmeurs die zoals onlangs met Picasa ineens alles in de soep kunnen laten lopen – niet kwaadwillig, natuurlijk – maar het gebeurt. De gevolgen van de laatste Picasa avonturen waren bvb voor jou veel rampzaliger dan voor mij omdat je Picasa veel intenser gebruikt met al zijn mogelijkheden. Tenzij MS ineens heel het mappensysteem van Windows afschaft, zit ik toch ietsje veiliger…🙂 Trouwens, als de mappen al namen hebben, waarom zou ik mijn tijd insteken in het nog eens taggen van dezelfde foto’s als ik die tijd kan gebruiken om foto’s te trekken? Als het nodig is kan ik in Picasa even goed op naam van de map zoeken en heb het binnen de seconden… Ik kan me voorstellen dat dit in jouw oren als een vloek klinkt en alle respect hoe jij ermee omgaat, hoe jij alles organiseert.

    Mijn systeem is dus niet meer dan een goed mappenbeheer in de Verkenner en verder pak ik van elk ander foto-programma wat ik er net van nodig heb. Wat niet wil zeggen dat het op een gegeven moment niet kan veranderen, natuurlijk. Een volledige omschakeling zou me op dit moment veel te veel tijd kosten en lijkt me ook niet zo zinnig…

    Het is dus (alweer) een kwestie van persoonlijke keuze hoe je wilt werken. En zoals ik ergens eerder heb gezegd, er zijn waarschijnlijk even veel ‘persoonlijke systemen’ als er fotografen zijn…😉

    Like

    • Alweer bedankt Nil.
      Ik denk dat jouw eenvoudige mappensysteem voor iedereen een voorbeeld kan zijn en dat men zich niet zo in de luren moet laten leggen door de rare gewoontes van allerlei programma’s – ook van Adobe trouwens.

      In Digidorus heb ik bij het onderwerp “Fotomappen” ook een handig systeem beschreven om chronologie in de mappenboom te krijgen.

      Maar heel essentieel is dat jaarmappen worden gebruikt als hoofdverdeling en dat de inhoud van de submappen een “welriekende dreef” is en niet een “zooitje-ongeregeld”.
      Dat is wat wij de mensheid kunnen leren en daar heb jij nu jouw partje aan bijgedragen.

      Ik hoop voor je dat er nog wat anderen een steentje bij komen dragen, want het lijkt zo vaak alsof wij voor “de schapen” schrijven.

      Over en sluiten / Rinus

      Like

      • Ja, ik had wel graag gehad dat er nog wat ervaren of ook minder ervaren zielen meededen maar blijkbaar lukt dat niet…

        In elk geval bedankt dat je’t samen met mij hebt geprobeerd🙂

        Like

  2. Kun je nog iets zeggen over de bijzondere kwaliteiten van LR om je complexe fotoverzameling overzichtelijk op te bergen.

    Hierover wordt meestal gezwegen, maar het is in bijna al mijn verhalen over goed gebruik van Picasa (dus op een eenvoudiger niveau) het kardinale punt om een onhandelbare bende van mappen en bestanden te voorkomen.
    Rinus

    Like

    • Welcome back, Rinus🙂

      Dat wordt niet gemakkelijk daar ik mijn aloud beheersysteem niet heb willen overhoop gooien en daarom dat van LR maar heel beperkt gebruik. Maar ik zal proberen een idee te geven in zoverre ik het ken.

      Wat me vooral opvalt is dat er veel vergelijkbare punten met Picasa zijn.
      – Je kunt uiteraard je foto’s van de camera naar LR importeren
      – Dan komen ze vanzelf in de catalogus van LR terecht en ook in Afbeeldingen of een andere drive waar de foto’s normaal wonen.
      – Groot verschil met Picasa is dat LR niet zelf op zoek gaat naar nieuwe foto’s.
      Je weet misschien nog dat ik in begin van mijn RAW verhaal over de oude versie van LR sprak, dat-ie bij installatie alle foto’s had opgeslokt en Picasa helemaal leeg kwam te staan… Dat is duidelijk al afgeschaft en persoonlijk vind ik dat een goede zaak. Het kan zijn dat die mogelijkheid instelbaar is gemaakt… dat weet ik voor de moment niet.

      Dus, je hebt een catalogus van geïmporteerde foto’s.
      Dan heb je ‘Mappen’ – dat is de rechtstreekse weg naar de Windows Verkenner en eventuele externe schijven die je gebruikt. Dat is voor mij het gemakkelijkste voor de moment. Je kunt van daar van één fotootje tot verschillende mappen importeren.
      Belangrijk verschil met Picasa is daarbij dat je de geïmporteerde foto’s en mappen zonder gevaar uit LR kunt verwijderen. Bij mappen krijg je de melding dat ze enkel uit de catalogus worden verwijderd. Bij foto’s krijg je de keuze of ze van de catalogus of ineens van de harde schijf moeten verwijderd worden.

      Dan heb je Collections – dat is al de LR versie van een eigen samenstelling.
      Je kunt collecties maken met kleurlabels, tekstlabels, sterretjes (rating) – een andere mogelijkheid om op te zoeken is op ‘laatste maand’ of ‘onlangs bijgewerkt’ en tot slot ‘zonder trefwoorden’. Met een rechtsklik op de foto krijg je ook nog een’ flaggetje toewijzen’ of ‘afkeuren’. Met dat laatste wordt het miniatuurtje van de foto wazig maar blijft nog ter plaatse. Interessant om beginkeuzes te maken als je nog niet zeker bent of het echt de prullenbak in moet of niet.

      Aan de andere kant van de foto heb je dan ‘Trefwoorden’ om er aan te maken en de ‘Trefwoordenlijst.’

      LR heeft dus niet het soort ‘Mappenbeheer’ zoals Picasa maar de db onthoudt wel de bewerkingen, zelfs als je de map uit de catalogus hebt verwijderd. Als je die zelfde map terug importeert, zie je die nog steeds.

      Ook belangrijk > De originelen worden niet aangeraakt. Je kunt de bewerkte foto’s exporteren naar een nieuwe map of een bestaande map – maar uiteraard ook naar dezelfde map waar ze uit kwamen. Om terug even te vergelijken, zo iets als ‘picasaoriginals’ heb je in LR niet omdat je bij de export altijd een doelmap moet aangeven.

      Ik weet niet of dit jouw vraag beantwoord… Ik vind het in elk geval een overzichtelijk systeem maar niet iets waar je met al ‘n paar tienduizenden foto’s kunt invallen. Je moet er stap per stap ingroeien of het wordt een rommelboeltje. Wat me tot nu toe ook tegenhoudt is een beetje de db. Ik heb op forums gezien dat die al eens ‘burps!’ durft te zeggen… en dan zit je wel degelijk in de problemen… Ik heb natuurlijk geen idee waar de grens ligt – kan goed zijn dat het nooit gebeurt als je niet heel veel trekt…

      Back-ups van de db is iets waar ik me ook nog niet in heb verdiept – het moet volgens mij mogelijk zijn maar dat moet ik ook nog uitzoeken – voorlopig houd ik me nog even aan mijn eigen systeem dat al lang standhoudt…🙂

      Like

      • Gewoon allereerst super bedankt Nil dat je zo uitgebreid op mijn vraag bent in gegaan – ik hoop dat anderen er ook wat van leren en er nog enkele vragen over hebben.

        Want ik snap toch eigenlijk niet goed waarom je de gigantische verzameling pre-LR foto’s niet gewoon in LR kunt beheren en bij gelegenheid van trefwoorden en andere metadata kunt voorzien. Ik heb ook een grote verzameling oude (gescande) foto’s in jaarmappen die ik gewoon in Picasa kan zien en ben nu begonnen om metadata zoals trefwoorden toe te voegen zodat die grote verzameling beter toegankelijk wordt – in ieder geval voor mezelf.

        Ik vermoed dat iedereen die al vele jaren met fotografie bezig is, met hetzelfde probleem tobt: het is een gigantische hoeveelheid geworden die je niet kunt weg gooien, maar waarvan de waarde voor anderen erg beperkt is. Maar als die verzameling ontoegankelijk is omdat metadata zoals bijschriften en trefwoorden ontbreken, is het voor anderen bij voorbaat een hopeloze bende.

        En als het dan ook nog een ingewikkelde mappenbende is, dan is het helemaal hopeloos.
        Dat was wat ik eigenlijk bedoelde: helpt LR jou om zo’n mappenbende te voorkomen of moet je daarvoor toch zelf verstandiger zijn dan men doorgaans is?

        Jij hebt het over je “eigen systeem”: wat is daar dan zo verstandig aan waar we wat van kunnen leren? Om bij mezelf te blijven: van 2012 bestaat er maar één map en daarin bevindt zich maar één foto 2012-123 en er is hoogstens een tijdelijke kopie van die foto in een andere map vanwege een tijdelijke activiteit zoals uploaden naar mijn blog. En die kopie kan daarna in de prullenbak.

        Like

  3. Nu heb ik dus ook reclame als ik wel ingelogd ben (wat volgens WP niet zou mogen zijn)… Niet te doen…

    Na het even luchten van mijn ergernis, je moet altijd met een smile afscheid nemen, he Rinus🙂

    De derde foto heb ik er juist bijgedaan omdat-ie wat plat is in origineel RAW en inderdaad beter zou geweest zijn in kleur om te laten zien dat je ook daar nog iets bruikbaars van kunt maken met een verscheidenheid van grijzen… voor SOS gevallen…😉

    Bedankt voor je bezoek…

    Like

    • Maar ik zie nog steeds niets van die reclame hoor, dus ik denk jij de enige bent die er last van heeft – juist om je te dwingen om te gaan dokken voor WordPress: misschien ben je gewoon door je gratis-gigabijtje heen zodat ze je gaan pesten.

      Like

      • Ja, ik vind het ook wel raar… maar als het mijn GBtje was, zouden ze dat gewoon melden… het is gewoon een push, denk ik, om toch te betalen…

        Daarstraks plakte dat ding gewoon aan de onderste foto… en dat na al de moeite die ik had om de foto’s te laten staan waar ik ze wou zodat het iets interessanter uitzag… een totale dooddoener… ja, we zien wel…

        Like

  4. Fijn, zo’n opbeurend nawoordje🙂

    Van de twee bosfoto’s kan ik begrijpen dat je zonder RAW niet die prachtig doortekende lichte banen had gekregen: Ansel Adams zou er jaloers op zijn geweest.

    Maar van je derde foto zie ik de speciale RAW-kwaliteit niet en ik denk bovendien dat die foto in kleur beter tot zijn recht komt. Ik schreef al eerder: niet alles is geschikt voor z/w.

    Desondanks bedankt voor alles / Rinus

    Like

I'd be glad to hear from you!... --- Laat maar komen, dat commentaar!...

