A bit less than a year ago I won a camera. No, not at the local lottery – with a photo I had taken no less…😉 Strange, in a way, to give someone a camera as a prize who is already into photography… but as it had Nikon on it, I wanted to try it at least to see how my good old companion Olympus would survive the comparison.

I won’t bore you with the tests I did, comparing results with the Olympus. I decided that it is a fine camera for someone who will take his first steps with an SLR. And I named it Nikky Mouse…🙂

The last thing I tried was taking a picture with the big telezoom (55 – 200 Nikkor DX) through a fly screen.

Conclusion > ideal camera to take art photos….😉

See for yourself…

 

Nog geen jaar geleden heb ik een fototoestel gewonnen. Nee, niet met de plaatselijke loterij – met een foto dat ik had getrokken…😉 Eigenlijk een ongewone prijs voor iemand die al in de fotografie zit… Maar er stond Nikon op en ik wou het toch zeker eerst even proberen en zien hoe het er uitkwam bij een vergelijking met mijn goede oude gezel Olympus.

Ik zal jullie niet vervelen met al de tests die ik heb gedaan. Ik besloot gewoon op een gegeven moment dat het een prima camera was voor iemand die net de overstap naar SLR zou willen doen. En ik gaf het een naam > Nikky Mouse…🙂

Het laatste dat ik ermee probeerde was door een vliegenraam te trekken met de grote zoom (55 – 200).

Conclusie > ideale camera om kunstfoto’s te trekken…😉

Zie maar zelf…

 

 

Focus on screen – Focus op het vliegenraam

 

Focus on beyond – Focus op verderop

 

Trying to get part of the wall sharp behind the tree – Een poging om een stukje muur achter de takken scherp te krijgen

Color/Kleur, Photography/Fotografie

Nikon D3100

Gallery

14 thoughts on “Nikon D3100

  1. Well done on winning the camera! Though as you seem to suggest, having another camera when you have one that’s perfectly able is a little overkill – but I suspect it would make a fine gift to an up and coming youngster.
    Perhaps you could save it for those times when ‘arty farty’ shots are on your mind – having a special tool for it might reinforce the mood.😉

    Like

    • That is indeed where it is probably going to🙂 I think that my Olympus is perfectly capable of reproducing what Nikky Mouse can do, and better…🙂

      Thanks!

      Like

      • This is one of the considerations that I have with buying the new camera I want. It would make my current camera obsolete, it’s not worth anything much on the second hand market (the battery door is broken and it’s held shut with gaffer tape!). It can still takes reasonably good pictures – is the new one that much better……. 😉

        Like

      • And the only way to find out would be having the new one a while so you start knowing it through and through in different circumstances… kind of a catch 22, no?😉

        Like

  2. Rinus Alewijnse says:

    Overigens heb ik van 1978-1995 met genoegen met een Nikon-FM gewerkt en dat was een degelijke, maar elegante en prettige camera. Ik had er waarschijnlijk tot 2005 mee kunnen blijven werken, maar ik was plotseling het gesjouw zat.

    Ik had er twee lichtsterke lenzen bij: 28 en 85 mm en die waren voor mijn soort fotografie ideaal. Van mijn lab leende ik soms een 200mm en daar voelde ik mij niet mee op mijn gemak: daar moet je echt (net als Jan) mee leren werken en je tot heel specifieke onderwerpen zoals natuuropnamen beperken of bij je straatwerk nog meer “op de man” gaan spelen. En dan nog zal er heel veel mislukken.

    Met de moderne Nikons heb ik geen ervaring, behalve dat ik voor een speciale klus 2 weken met een D60 heb gespeeld en dat vond ik een zeer onhandig kreng. Maar vermoedelijk zal ik hetzelfde zeggen van de dure Canons, want ik vind zelfs mijn simpele Canonetje al een rariteiten kabinetje.

    Like

    • Ik heb eigenlijk nooit een Nikon gehad. In de analogen tijd was het onbereikbaar door de prijs (de betere versies nu nog, natuurlijk), zelfs tweedehands. Soms droomde ik er van, rekende toen nog met brochures, prijslijsten, pen en papier uit wat het zou kosten samen met de lenzen die ik zou willen en kieperde heel de handel dan weer terug in de prullenmand wegens absoluut niet haalbaar😦 Maar eigenlijk was het ook niet echt nodig zolang je niet in de Sahara of aan de Noordpool moest zijn😀

      Wat het ‘rariteitenkabinet’ betreft, inderdaad – ze willen tegenwoordig van alles en nog wat in die camera’s steken dat 99% van de mensen nooit gebruikt… minder zou hier ook weleens meer kunnen zijn…😉

      Like

  3. Rinus Alewijnse says:

    Dat kwam omdat dat ding niks woog en daarom hebben wij het in analogie met mijn Canonetje maar Nikon(n)etje gedoopt. Maar ik realiseer mij nu dat ons koosnaampje niet vertaalbaar is.
    Van Canon heeft er in het verre verleden echt een Canonet bestaan: een compacte camera zoals de toenmalige Olympus Pen. En van Nikon had je toen de goedkope, maar zware Nikkormat en dat klinkt niet zo lieftallig.
    Dus we kunnen haar ook Nikormaatje gaan noemen, maar volgens mij is het eerder een “katje-in-het-zakje”🙂

    Like

    • 🙂 Een katje-in-een-zakje moet je kopen, Rinus… En ik heb dit katje niet gekocht… Dus kan ik dan ook niet bekocht zijn. En bij het gekregen paard en tanden en zo zie ik de grote lieve kop van een Brabander en dat lijkt er ook niet direct op😀 Dan heb ik het maar een aangepast tekenfilm-naam gegeven. En ik wil zeker noch de gevers noch de makers op hun teentjes trappen, hoor. Als instap-SLR is dat beestje best te doen.

      Dus hou ik het maar bij Nikky Mouse…😉

      Like

    • Heb ik nooit ergens tussen gezet dat ik het een Mickey Mouse cameraatje vond?😀 Dat is dan uiteindelijk Nikky Mouse geworden. Voor de ‘familie’ blijft het nog steeds Nikonnetje…

      Like

I'd be glad to hear from you!... --- Laat maar komen, dat commentaar!...

