Color/Kleur, Photography/Fotografie

Mexico Bridge – Antwerp (Mexicobrug)

While walking around in Antwerp you can still bump into things that seem (and mostly are) of another era. The Mexico Bridge in the old harbour is one of those, with its full name a Scherzer Rolling Lift Bridge or with a bit less effort a cradle bridge. It is operated by an electrical engine with a diesel engine as a backup.

I have seen that this impressive construction is often called ‘-bridges’in official documents. The reason is that it  consists of two separate bridges next to each other which both can work separately. It was built in 1941 replacing a hydraulic swing bridge, was meant for train traffic to and from the harbour and underwent restoration in 1982. The Mexico bridge was the second of its type to be built in Antwerp and then was discontinued as it turned out to be wind sensitive. This caused the huge cog wheels to wear off irregularly, often needing reparation. That again created problems with the train tracks that would not fit properly after some time when the bridge was down.

A friend of mine thinks it is an utterly ugly thing but I for one find the power it seems to radiate kind of attractive, really, and am glad it is classified as cultural heritage to be preserved.🙂

Judge for yourself…

 

Click on first photo – Klik op de eerste foto

 

Als je in Antwerpen ronddwaalt kom je soms dingen tegen die van een andere era lijken (en het ook dikwijls zijn).  De Mexicobrug in de oude haven is daar een van. Het wordt getypeerd als een Scherzer Rolling Lift Bridge of in het Nederlands een rolbasculebrug (en niet wiegbrug). Het wordt elektrisch bediend met een diesel motor voor noodgevallen.

Ik heb gezien dat deze indrukwekkende constructie in officiële documenten ook wel eens ‘bruggen’ wordt genoemd. De reden hiervan is dat de volledige brug eigenlijk uit twee aparte bruggen naasteen bestaat die elk onafhankelijk kunnen werken. Het werd gebouwd in 1941 om een hydraulische draaibrug te vervangen, was bedoeld voor treinverkeer van en naar de haven en onderging restauratie in 1982. De Mexicobrug was de tweede van zijn soort die in Antwerpen werd geconstrueerd  en ook de laatste. Het bleek namelijk dat de brug windgevoelig was en de grote tandwielen daardoor onregelmatige slijtage vertoonden en gerepareerd dienden te  worden. Dat wederom bracht het probleem mee dat de treinsporen na een tijd niet meer goed aansloten als de brug werd neergelaten.

Een goede vriend van mij vindt het maar een ‘lelijk ding’ maar de kracht die ervan uitgaat spreekt mij persoonlijk toch wel aan en ik ben blij dat het geklasseerd als erfgoed bewaard zal blijven.🙂

Oordeel maar zelf…

Standard

7 thoughts on “Mexico Bridge – Antwerp (Mexicobrug)

  1. Dag Nilgün,
    Het is mooi als dit soort giganten bewaard wordt. Vooral omdat ikzelf uit de zware industrie kom en ook met soms erg oude machines heb gewerkt. Ik heb er dan ook een gevoel bij dat weinig mensen ná de oude garde waar ik deel van uitmaak nog kunnen hebben. De enige vrees is dat het op enig moment in de toekomst toch zó in de weg kan staan dat het alsnog gesloopt wordt want een kostbare verplaatsing zal in deze tijd niet snel overwogen worden. Mooi dat je dit zo in beeld hebt gebracht. Ik zal er binnenkort eens gaan kijken, het is bijna “om de hoek”.
    Groetings,
    Jan.

    Like

    • Nog even dan,
      Het weer is vandaag niet best dus heb ik even “Mapsource” opgestart, het navigatieprogramma van Garmin. Daarin de plaats van de brug opgezocht en met Streetview van Google Earth ben ik heen en weer gereden over de brug, heb een vogelvlucht gemaakt en tot op detailniveau van de klinknagels rondgekeken. Een soort documentaire bioscoopervaring zeg maar. Bij nader inzien ben ik er ook al eens geweest in het verleden en herinner mij de brug nu wel. Scheelt weer een ritje om de hoek.🙂
      groetings,
      Jantje.

      Like

      • Dag Jantje,
        Bedankt voor jou interesse en toffe commentaren🙂

        Je weet natuurlijk nooit wat er in de toekomst gebeurt maar dat het al een beschermd monument is geeft toch nog ietsje garantie en is het voorlopig wel veilig, denk ik🙂

        Like

  2. Ik blijf het een foeilelijk ding vinden – niet zozeer de brug zelf, maar vooral de plompe machinekamer ervoor – maar je heb het geheel toch magistraal vastgelegd. En dank voor je goede beschrijving.
    Ik mis alleen het ding in zijn omgeving en realiseer mij dat ik het kortgeleden misschien vanuit het MAS had kunnen zien.

    Like

    • Het staat op een van jouw foto’s🙂
      Heb het net opgestuurd met een pijltje erop. Is wel wat klein… maar duidelijk herkenbaar.

      En… bedankt🙂

      Like

I'd be glad to hear from you!... --- Laat maar komen, dat commentaar!...

