10 thoughts on “Growing a Planet… Schepping van een planeet…

    • Ik wist niet dat een foto ook nuttig moest zijn…😉 Dit is gewoon wat spelerij. Trouwens, als ik er mee kan doen wat je voorstelt is het zelfs niet nutteloos…

      Like

      • Het gaat mij niet om het nut van foto’s: er worden er tegenwoordig veel te veel gemaakt om daar nog iets zinnigs over te kunnen zeggen🙂

        Maar het gaat mij om het nut van deze soort bewerkingen: het zijn speelse toevalstreffers die iets opleveren dat toch kunstmatig is en ergens wringt dat. Vermoedelijk is dat ook de reden dat we er geen gewoonte van maken, want in principe kun je van bijna elke foto wel iets koddigs maken – zelfs met gratis programma’s: denk bijvoorbeeld maar aan de leuke Pixlr-app.

        Maar omdat deze prent minder abstract is dan je eerdere voorbeelden, is het een extra genoegen om ernaar te kijken en dat op zich heeft al nut – nog afgezien van jouw “groene gedachten” over onze planeet🙂 Bovendien doet hij mij denken aan de fantastische constructies die ik pas in Valencia heb gezien (van dezelfde architect als het nieuwe hoofdstation in Luik).

        Een bijkomend aardigheidje is dat ik mij voortdurend zit af te vragen hoe de originele foto eruit ziet en ik heb hem vermoedelijk bij jou wel eens gezien?

        Like

      • Deze keer is het niet helemaal een toevalstreffer. Ik had ‘n paar foto’s gezien die dit effect hadden gebruikt – maar nog verder doorgedreven – en er zaten daar ‘n paar heel knappe bij. Ik weet dat je dat geen fotografie vindt maar persoonlijk vind ik die mogelijkheden toch erg boeiend – zo lang het maar met eigen foto’s begint, heb ik daar niets tegen – in tegendeel…

        Maar ik had toen gevraagd hoe dat werd gedaan en het bleek (om te beginnen) heel simpel. Het was iets in PS dat ik had geprobeerd maar nooit verder had gezet gewoon omdat ik dat soort dingen niet dikwijls genoeg doe, enkel als snoepje tussendoor.

        Ben er dus deze keer iets bewuster aan begonnen. Om echt het effect te krijgen zoals de bewerkingen die ik had gezien zou ik er nog ‘n heel stuk verder moeten aan werken zodat je echt een planeet krijgt met een hemel en atmosfeer er rond, of een nachthemel zoals de ruimte. Dat komt nog wel – op een andere regenachtige dag🙂 Ik heb er ondertussen nog wat verder mee bezig geweest, met andere foto’s om een idee te krijgen wat soort foto’s ervoor nodig zijn.

        Het origineel is van de Sinksenfoor reeks. Ik stuur het wel eens op.😉

        Like

  1. Dag Nilgün,
    Je blijft er in ieder geval maar steeds naar kijken. En wat die planeet betreft, ik heb vandaag weer een mooi stukje gezien.
    Dobranoc (of zoiets, goede nacht)🙂

    Like

I'd be glad to hear from you!... --- Laat maar komen, dat commentaar!...

