Color/Kleur, Photography/Fotografie

Antwerp, Vleeshuis Museum

Vleeshuis (literal translation = meat house) was built as a guildhall by the butchers guild in the beginning of 1500 as its predecessor had become too small and was rather run down. A lovely building with the rather grizzly destination of functioning as a slaughter-house and for selling the processed meat… In 1793 during the occupation by the French the guilds were abolished and the Vleeshuis was only used as a storage facility until 1830 when several artists made their entrance, setting up their workshops on the premises.

In 1913, on initiative of the Provincial Commission of Monument Preservation, the city of Antwerp bought and renovated the building and turned it into a museum showing a collection of metals, ceramics, iconography, parts of old architecture and old musical instruments. I am not sure when it started but when I arrived in Antwerp and had some time to look around, I discovered that it was at the same time a concert hall, often using the old instruments and enjoying a lot of success.

But as things go, anything but the musical instruments have recently been moved to the new MAS museum. During my last visit I learned that the instruments will have to give up their historic surroundings for renovation works but no one could tell me what will happen after thatVleeshuis

So, I took some pictures of what is left for the moment… You never know…😉

Het Vleeshuis werd door de gilde van de slagers gebouwd in begin van de jaren 1500 toen de voorloper ervan te klein werd en bij gebrek aan onderhoud ook redelijk vervallen was. Een nogal griezelige bestemming zoals het slachten, snijden van dieren en de verkoop van vlees voor zo een mooi gebouw… In 1793, tijdens de bezetting door de Fransen werden de gilden afgeschaft en het Vleeshuis werd een hele tijd enkel nog gebruikt als een opslagplaats tot in 1830 verschillende kunstenaars hun intrek namen om er hun ateliers in te richten.

In 1913, door een initiatief van de Provinciale Commissie voor Monumentenzorg kocht en renoveerde de stad Antwerpen het gebouw om er een museum van te maken. Onder de verzamelingen waren een collectie van metalen, ceramiek, iconografie en onderdelen van architectuur en oude muziekinstrumenten. Ik weet niet wanneer de traditie werd ingezet maar toen ik net in Antwerpen was en wat tijd had gehad om wat rond te zien ontdekte ik dat er ook concerten plaatsvonden, meestal met oude instrumenten en deze veel succes hadden.

Maar zoals dingen soms gaan, alles behalve de muziekinstrumenten is ondertussen verhuisd naar het nieuwe MAS (Museum aan de Stroom). Tijdens mijn laatste bezoek kwam ik te weten dat ook de muziekinstrumenten hun historische omgeving vaarwel moeten zeggen voor renovatiewerken. Wat daarna gaat gebeuren kon niemand mij vertellen.

Dus heb ik wat foto’s getrokken van wat er nog staat… Je weet maar nooit…😉

With thanks to Wikipedia for above picture.

Met dank aan Wikipedia voor bovenstaande tekening.

And now the photos… Click on the first photo to get into the gallery… you know the drill by now, I guess…😉

En nu de foto’s… Klik op de eerste foto om in de galerij te komen… jullie kennen het al zeker…😉

Standard

16 thoughts on “Antwerp, Vleeshuis Museum

  1. ik snap het nu: jij hebt niet geflitst en ik in 2007 wel – dat kunnen die oude instrumenten best verdragen en ik had bovendien gevraagd of het mocht.
    Mijn toenmalige camera kon bovendien niet hoger dan 400 ISO en verdronk dan al in de ruis, terwijl jouw fijne Olympus rustig op 1600 kan.

    Daarom zijn mijn foto’s “documentair” en de jouwe meer “romantisch”🙂

    Like

    • Je zou toch al moeten weten dat ik enkel flits als ik echt, echt, echt niet anders kan😉 Ook omdat ik enkel de ingebouwde flits heb die geen enkele keuze toelaat dan gewoon recht volle kracht vooruit… en de instelmogelijkheden van de camera voor de flits zijn ook niet veel soeps.

      In de Digitale Week reeks heb ik enkele flitsfoto’s – en heb er wel wat op gevloekt achteraf om ze toch nog redelijk te krijgen. Maar dan was het ook echt ofwel dat of geen foto…😉

      Like

      • Rinus Alewijnse says:

        Ja natuurlijk weet ik dat, maar als ik nooit geflitst had, had ik veel boeiende foto’s gemist en wat niet om aan te zien is, gooi ik al meteen weg. “Available light fotografie” is best sfeervol bij stilstaande objecten, maar zelden bij bewegelijke troelala’s – tenzij je een camera zoals Janommeke hebt die pas boven de 6400 enige ruis gaat vertonen🙂

        Maar waar zeur ik eigenlijk over: vroeger vonden we de korrel van Tri-X er helemaal bijhoren. Maar dat waren onze hippe zeventiger jaren🙂

        Like

      • Met het verschil dat de zwart/wit korrel best te pruimen is terwijl ik van de kleurspikkeltjes zelf spikkels krijg😀

        Like

  2. Ik kom er ook graag en voor mij als liefhebber van klavierinstrumenten bijzonder omdat het oude Dulcken-klavecimbel nog bespeelbaar is: ik heb er nog een prachtige opname van uit de zeventiger jaren, bespeeld door Jos van Immerseel.

    Een paar jaar geleden heb ik een vergelijkbare serie foto’s gemaakt, maar die zijn veel helderder. Dus vraag ik mij af of je ze bij kaarslicht hebt gemaakt of dat je het “goudeneeuw-filter” van PS hebt gebruikt?

    Het museum zal wel blijven bestaan, want in het MAS is er te weinig ruimte voor alle instrumenten. Maar museumdirecteuren willen na een paar jaar weer wat anders – nog meer interactief en beter afgestemd op een groter publiek. En mocht het toch sluiten: in Brussel is er ook een mooi instrumentenmuseum en Parijs slaat alles.

    Daarom des te meer bedankt voor de fraaie reportage – ik mis alleen de sfeer van het gebouw zelf dat wellicht ook gedurende lange tijd gesloten zal zijn😦

    Like

    • 😀
      Noch…noch… De foto’s geven de sfeer weer zoals die nu is…

      En ik hoop zeker dat jouw optimisme klopt wat de toekomst betreft van het Vleeshuis. Ik heb in Antwerpen al te veel dingen gezien die wel een toeristisch interessante oplossing hebben gekregen maar waarvan veel Antwerpenaren grijs haar van krijgen…😉

      Like

    • Bedankt, Monneke! Laat ons hopen dat het niet een van de laatste documenten is van een prachtig museum in een historisch kader en dat de instrumenten niet zoals het materiaal van het Steen zaliger deels in een magazijn en deels in een koude zaal terechtkomen…

      Like

I'd be glad to hear from you!... --- Laat maar komen, dat commentaar!...

