Color/Kleur, Photography/Fotografie

Monsanto…

Most of you will have heard about GMOs and Monsanto… also about some people feeling rather unhappy about this company wanting to monopolize the production of all kinds of food. But I am not sure if all those that can follow so far realize what GMO really means…

There is a second item Monsanto developed – RoundUp. Mind you, being into chemical stuff they have more poisons, starting with aspartam which contains a carcinogenous element produced by them, Coca Cola being one of their biggest customers for that… I’m not going to bore you with a list.

The story is that at some point RoundUp, meant to keep away weeds from the crops (and gardens) turned out to damage the crops as well. That was what started the research for GMOs. With an upside down logic instead of working on their poison to make it less damaging, instead of looking into more natural ways to keep ‘weeds’ away, they modified the seeds, the food they now want us to eat. And then declared triumphantly that the crops were now ‘RoundUp ready‘… A sentence that keeps on echoing in my brain…. And noone will know for years to come what the consequences for human (and animal) health might be…

There is resistance… from some governments, but also of people in the street all over the world…

While in Brussels there was a bigger gathering, in Antwerp as well some people got together to inform and to protest. A few impressions below.

 

Same old drill – click on the first photo to get the slide show – Esc to get back to the blog🙂

 

 

De bekende procedure – klikken op de eerste foto voor de diashow – Esc om terug te keren naar den blog🙂

 

De meesten van jullie hebben waarschijnlijk al eens van GGO’s en Monsanto gehoord… en ook dat sommige mensen er niet gelukkig over zijn dat dit bedrijf de productie van voedsel wil monopoliseren. Maar ik ben er niet zo zeker van dat iedereen die tot hier kan volgen weet wat GGO eigenlijk betekent.

Er is een tweede product dat door Monsanto werd ontwikkeld – RoundUp. Natuurlijk hebben ze als een chemisch bedrijf meer giftige stoffen, zoals bv aspartam dat een kankerverwekkend element uit hun productie bevat en waarvan Coca Cola een van de grootste afnemers is… Ik ga jullie niet vervelen met een hele lijst.

Het verhaal gaat zo… Ze moesten op een gegeven moment vaststellen dat hun sterproduct RoundUp, bedoeld voor het weghouden van onkruid op velden (en in tuinen), niet enkel het onkruid maar ook de oogst aantastte. Dat was het begin van de zoektocht naar GGO’s. Met de logica ‘op zijn kop’ zochten ze naar wegen om de zaden en de oogst te manipuleren in plaats van hun giftige producten minder giftig te maken of natuurlijkere wegen te bewandelen voor het weghouden van ‘onkruid’ bij de aanbouw van het voedsel dat we nu volgens hen zouden moeten eten. En kwamen met de verklaring op de proppen dat de oogsten nu ‘RoundUp gereed‘ waren… een zin dat in mijn hersens blijft weergalmen… En niemand zal de eerste jaren weten wat de gevolgen kunnen zijn voor de volksgezondheid (of dat van dieren)…

Er is weerstand… van sommige regeringen maar ook van de mensen op straat in heel de wereld…

Terwijl in Brussel een grotere bijeenkomst plaatsvond is in Antwerpen ook een groep bijeen gekomen om te informeren en te protesteren. Enkele indrukken hierboven.

Standard

8 thoughts on “Monsanto…

  1. Ik weet nooit wat ik met deze protestjes aan moet: Monsanto en consorte moeten eindeloos veel research doen en aan vele voorschriften voldoen voordat ze volgend stapje kunnen zetten om gewassen te beschermen tegen het zoveelste rotbeestje dat hele velden kan vernielen, terwijl dat voedsel hard nodig is voor de miljarden mondjes die gevoed moeten worden.
    En Monsanto weet heus wel dat ze op eieren loopt als het om vage risico’s voor de volksgezondheid gaat, dus ik hou verder mijn mondje.

    Maar dat neemt niet weg dat jij in woord en beeld toch nog enige diepgang aan de onvermijdelijke gevoelens van argwaan hebt gegeven, waarvoor dank.

    Like

    • Met alle respect voor jouw mening, Rinus – zo simpel zit dat niet ook al ben ik zeker dat veel mensen jouw mening zouden delen als ze er al bij stil zouden staan…

      Ten eerste is de research waar het hier om gaat echt niet gedaan uit menslievendheid maar vooral om tonnen RoundUp verder te kunnen verkopen. De twee woordjes ‘RoundUp ready’ zeggen alles, vind ik…

      Ten tweede is RoundUp een onkruidverdelger, niet tegen beestjes en is vooral vergif. Wat het aan beestjes verdelgt dat we tot nu toe weten is voor de moment de bijtjes die een belangrijk onderdeel in de landbouw zijn om voor de bevruchting te zorgen zodat er oogsten kunnen zijn. Wat het de bijtjes aandoet is hun weerstand verzwakken zodat ze aanvallig worden voor een bepaald soort parasiet die hen omzeep helpt. Op dat punt dus een erg kortzichtige strategie die niets met menslievendheid te maken heeft. Het is de zoveelste roofbouw op de natuur omwille van de winst.

      Ten derde, nu de boeren en eigenlijk vooral de grote coöperatieven naar hartenlust met RoundUp kunnen smossen zonder de oogst te ‘beschadigen’, krijgen de mensen die het eten dat goedje ook binnen en wat dat op de lange duur betekent weet niemand – of als iemand een idee moest hebben wordt er wijselijk over gezwegen. En dan spreken we nog niet over de lange termijn consequenties van de manipulatie voor de mensen… dat is ‘terra incognita’ en zou weleens iets worden van ‘there be dragons’…

      Ten vierde vind ik hun houding om de voedselproductie te willen monopoliseren een angstwekkend idee… Ze zijn volop bezig verschillende soorten groentes ook te modifiëren en worden erg opdringerig en grommelig als er iemand tegenstribbelt. Alweer, als er zelfs regeringen zijn en niet enkel het handje vol mensen dat wel op straat komt, die niets met de GGO’s willen te maken hebben, is de mening waar ik achter sta echt geen hersenspinsel van ’n paar alternatievelingen – En Monsanto is daar niet alleen in… Nestlé hanteert ook rare strategieën om aan water te komen voor zijn flessenwater maar daar wil ik het hier niet over hebben…

      Ik hoop dat je’t me niet kwalijk neemt dat ik zo uitvoerig in mijn pen kruip…

      Like

      • Het zit je erg hoog en ik mag hopen dat regeringen die dit allemaal laten gebeuren omdat ze zelf tot op het bot verdeeld en met vele belangen verstrengeld zijn, nog eens een beetje verstandiger worden dan ze doorgaans zijn. Met een regulerend Europa maak je daar iets meer kans op dan met onze nationale mennekes.
        Jouw heldere commentaar mag wat mij betreft ook buiten jouw blog gepubliceerd worden op een daarvoor geschikter medium.

        Dankjewel voor je inspanningen en ik neem je uiteraard niets kwalijk.

        Like

  2. Dag Nilgün,
    Met deze materie ben ik goed bekend en het is onthutsend te beseffen wat de macht is van de fabrikanten SAMEN met onze eigen overheden. Het ergste is nog dat onze bijenvolken uitgeroeid raken en men schijnt niet te beseffen dat die bijtjes voor de mens van levensbelang zijn m.b.t. zijn voedsel. Ik zeg “schijnt” want ze weten het wel degelijk maar onze bestuurders, zelf ook mensen (?), kiezen ten faveure van het grootkapitaal en niet voor de mens. Goed dat je dit belicht.
    Groetings, Janommeke.

    Like

    • Dag Jantje,

      Ja, het lijkt nogal hopeloos, he?… Ik vind het het ergste dat zo weinig mensen zich daar iets van schijnen aan te trekken of zelfs willen weten wat er nu gaande is…

      Ik zal dan maar een van de spreuken vertalen (vrije vertaling…) die mijn landgenoten nog steeds blijven scanderen:

      Als we ons blijven verzetten zullen we winnen…

      Wie weet?….

      Grts Nil

      Like

  3. Hoe doe je het die tweetalige teksten, chapeau.
    Het is ook altijd interessant om te zien hoe andere fotografen een evenement bekijken.
    En de 9de foto van die 2 die met de rug naar elkaar de andere kant uit fotograferen vind ik echt grappig.

    Like

    • Ja, hoe doe ik het?😀 Ik begin eraan, eerst in ‘t Engels en schrijf het nog eens in’t Vlaams😉 Bij lange teksten doet het soms toch wel pijn, hoor…

      Ja, daar moest ik wel effe snel zijn… en eigenlijk toch nog net te laat… Ik had graag gehad dat jij ook aan het trekken was😉

      Like

I'd be glad to hear from you!... --- Laat maar komen, dat commentaar!...

