8 thoughts on “Winterdance…

  1. Ieder zijn “meug”🙂
    Maar als ik het over vierkante foto’s heb, bedoel ik foto’s uit een camera met een vierkante sensor. En als ik het over zwart-wit foto’s heb, bedoel ik foto’s uit een camera die op zwart-wit is ingesteld. Dat is toch andere kost dan een bijgesneden foto die het toevallig als vierkant goed doet of een kleurenfoto waar de kleur uitgehaald is.
    Dus over foto’s die van nature al zo zijn gemaakt – dan maak je in het veld totaal andere keuzes dan achteraf op je computerscherm.

    PS: als je de oorsprong van het mysterie kent, kan je bewondering alleen maar toenemen. Anders denk je voortdurend dat je voor de gek wordt gehouden🙂

    Like

    • Is dat niet de bedoeling van Photoshop, de mensen voor de gek houden? :-p

      Ik snap echt wel wat je bedoelt, Rinus. Je kijkt gewoon anders. Ik heb geen ervaring met 6×6 of 4×4 maar ik weet dat ik zelfs enkel al voor kleur of zwart/wit anders kijk – wat met het RAW gebeuren een beetje in de verdrukking begint te komen. Bij digitale fotografie wordt het eerder iets van ‘een goede basis aanleggen met RAW’ en alles andere gebeurt dan aan de computer volgens waar de foto om vraagt… ik ben daar ook niet altijd gelukkig mee maar ja… ik vrees dat daar niet veel aan te doen valt…😉 Tijden veranderen…

      Like

    • Bedankt🙂

      Ja, voor zo iets is dat wel beter gepast… Valt wel ‘n beetje van mijn scherm in het groter formaat – op zo’n ouder scherm (niet-breedsmoel) zou dat beter zijn denk ik…

      Like

      • Uit ervaring met een 4×4 camera weet ik dat vrijwel alles mooier wordt, al zou je dat helemaal niet verwachten. Als er tussen een serie geprojecteerde kleinbeelddia’s ineens een 4×4 dia kwam, viel je bijna van je stoel van verbazing. Zelfs op een breedbeeldscherm is vierkant mooier dan zo’n malle staande foto – zeker als men het dan ook nog in zijn koppeke haalt om met een verticale smartphone te fotograferen of te filmen. Voor breedbeeld moet je liggende foto’s maken, tenzij staand de enige logische mogelijkheid was – maar dan uitsluitend 4:3 of 4:4.

        Maar daarmee is jouw boeiende mysterie nog niet opgelost – laat maar zo🙂

        Like

      • Voel ik hier een uitnodiging tot een discussie?🙂

        Ik ben er helemaal mee akkoord dat staande foto’s op een breedbeeldscherm wat onnozel aandoen. Ik probeer dat gewoonlijk een beetje op te vangen door ze in verhouding tot de liggende iets groter te exporteren en dat helpt wat.

        Voor bepaalde beelden vind ik 4×4 ook heel mooi – dus tot daar valt er weinig te discuteren😉

        Het verschil is dat jij meestal rust zoekt in een foto terwijl ik meer de neiging heb om met spanningen te spelen – met meer of minder succes…😉 En op dat moment is 4×4 niet zo zeer op zijn plaats, vind ik.

        Zoals je ziet gebruik ik het weleens – deze foto zou maar gek overkomen als het niet in 4×4 formaat was. Maar mijn voorkeur gaat toch nog uit naar het klassieke liggende beeld…

        Wat de ‘mysterie’ betreft, sommige mysteries mogen toch die eigenschap behouden? Of moeten alle spookhuisjes tussen de wolkenkrabbers terecht komen?😀

        Like

I'd be glad to hear from you!... --- Laat maar komen, dat commentaar!...

