CDX034B

Color/Kleur, Photography/Fotografie

Hanging on… Volhoudertje…

Image

8 thoughts on “Hanging on… Volhoudertje…

  1. Rinus Alewijnse says:

    Natuurlijk heb jij ook gelijk, maar ik heb het over krotten waarvan echt niets bruikbaars te maken is. Jouw huisje zal inderdaad wel een soort achterhuis zijn geweest van een veel groter voorhuis dat afgebroken is. Maar dan ben ik benieuwd wat er aan de achterkant van te zien is, want het buurhuis met de balkonnetjes moet daar toch zijn voorgevel hebben aan een straatje. Moet je bij gelegenheid nog eens bekijken of daarvan een foto is te maken die duidelijk maakt of herstel nog zinnig is of alleen maar een anachronisme oplevert tussen de buurhuizen. Ik vermoed dat ze het alleen als stut hebben laten staan.

    En ik denk toch niet vergelijkbaar met de Vlaaikesgang die er nog best leefbaar uit ziet, zo ongeveer als de Platielstraat in Maastricht die op het Vrijthof uitkomt. Het probleem daar is dat de bovenwoningen van die cafeetjes en winkeltjes bijna allemaal leeg staan omdat ze geen aparte ingang hebben. En dat veroorzaakt ook een zekere verloedering vanwege gebruik als opslagruimte voor van alles.
    Maar ik heb 6 jaar in het centrum gewoond en de krotten die er toen al waren, staan er nu nog: de giftige karmozijnbessen groeien uit de vensters🙂

    Like

    • Natuurlijk zijn er ook krotten die op het einde van hun leven zitten…

      Ik vermoed dat aan de achterkant een soort steegje is maar die dingen zijn dikwijls afgesloten met een deur en je moet al weten waar dat steegje zit… een open straatje is er in elk geval niet… Of, het kan zijn dat de ingang naast het huis was dat daar is afgebroken – eveneens afgesloten zodat het me nooit is opgevallen.

      Vlaaikensgang heeft het geluk gehad dat het in het oude centrum zit waar zelfs ‘oude krotten’ werden gerenoveerd. En het heeft een bekende geschiedenis. Daarom zijn de andere steegjes met hun kleine huisjes niet minder interessant en zou best wel in het Felixarchief informatie erover kunnen bestaan wat hun geschiedenis betreft… Heel oud is het zeker🙂

      Like

  2. Rinus Alewijnse says:

    Hoe langer je er naar kijkt, hoe onbegrijpelijker het wordt🙂
    Net als het “openbaar bestuur”😦

    Like

    • Daar is iets van🙂

      Sinds mijn foto’s van de achterkanten van de huizen in een bepaalde buurt (zit ergens hier ook tussen…) ben ik daar meer op beginnen letten en één voordeel van de ‘vernieuwwoede’ is wel dat sommige dingen ineens zichtbaar worden😉

      Like

      • Rinus Alewijnse says:

        Ik zie dat uiteraard anders: ik noem zulke plekjes het “heilige eigendom”🙂
        Er is vaak nog ergens een eigenaar die zijn pandjes laat verkommeren om te wachten op een projectontwikkelaar die er goed geld voor geeft om “op stand” te kunnen bouwen.
        Als ik in dat bestuur zat, zou ik zulke eigenaars al lang onteigend hebben vanwege verregaande verwaarlozing van hun bezit en verpesting van “mijn stedeschoon”. En daar krijgen ze dan geen rooie cent voor, want ik draai er zelf voor op om die schande af te breken. Maar beter een kale plek achter een nette schutting dan zo’n hangplek voor poepend schorriemorrie🙂
        Maar zelfs als is er helemaal geen eigenaar meer, dan nog zou ik de beuk erin zetten na onderzocht te hebben of de naastgelegen panden dan niet meteen gaan omvallen. De ene stad is daar duidelijk beter in dan de andere, want in Maastricht zijn ze daar niet zo goed in dan de Middelburgers en eigenlijk net zo beroerd als de lui die hun slechte foto’s tot in alle eeuwigheid tussen hun goede laten staan🙂

        Like

      • Eens zien of ik wakker genoeg ben om hierop te antwoorden😉

        Het is jouw volste recht om het anders te zien natuurlijk. Maar toch even ‘n correctie…

        Dat huisje staat aan het uiteinde van wat eens een duidelijk groter huis was en nu een bouwgrond is waar de werken moeten beginnen. Ik vermoed zelfs dat daar eerder een klein binnenkoertje tussen moet geweest zijn. Het is afgesloten van de straat en ik heb de foto getrokken door de mazen van de draadhekken. Ergens moet er wel een ‘steegje’ zijn om naar dat huisje te geraken en zo zijn er nog steeds veel in Antwerpen. Het meest bekende van dat soort steegjes is de Vlaaikesgang – daar heb je misschien al van gehoord? Een heel goede vriendin van mij woont in zo’n steegje waar verschillende van die kleine huisjes staan.

        Ik heb dus eerder de indruk bij dit huisje dat het de bedoeling is om het te renoveren, dat alle echt kapotte onderdelen al verwijderd zijn en het wacht op de werken… En ik zie het ook als een stukje geschiedenis van de stad dat niet volledig mag verdwijnen…

        Wat je daar vertelt van speculerende huisbazen, dat bestaat natuurlijk wel – volledig mee akkoord. Maar jouw instelling van de harde ‘aanpak’ en ‘poepend schorremorrie’ vind ik toch wat overdreven voor een foto (en een huisje) dat ik eerder heb gemaakt omdat het een verborgen hoekje van de stad laat zien – hoe het heel vroeger was… Met die instelling was de Vlaaikesgang ook al lang verdwenen terwijl het nu een trekpleister is voor velen…

        Like

    • Gewoon het Eilandje, hoor… Je ziet het daar per dag veranderen en soms kom je zelfs nog volhoudertjes van een andere era tegen😉

      Like

I'd be glad to hear from you!... --- Laat maar komen, dat commentaar!...

