I was not there when the wall in Berlin went down… I am still sorry I wasn’t – because I was there when the first step was taken which led to its building… 11 years old, armed with an Agfa Click I.

So, seeing the luminous balloons on TV indicating where the wall was, I took a dive into my veeery old archive and came up with this photo I took then. My mother would not let me go any closer and I had to use the ‘Photoshop Zoom’ now to show how it was on that 13th of august (second photo) at the Brandenburger Tor as a Click I certainly did not have a zoom lens😉 I also needed PS to give the photo a make-over as it was utterly grayed out with time.

Toen de muur in Berlijn viel was ik er niet bij… Ik heb daar nog steeds spijt van omdat ik er wel was toen de eerste stap werd genomen die tot het bouwen van de muur zou leiden… 11 jaar oud en gewapend met een Agfa Click I.

Bij het zien van de lichtgevende ballonnen op TV die aangeven waar de muur eens stond dook ik in het heeeel oude deel van mijn archief en kwam boven met deze foto dat ik toen had genomen. Mijn moeder wou me niet dichterbij laten gaan en ik moest nu gebruik maken van de ‘Photoshop Zoom’ (tweede foto) om toch iets beter te kunnen laten zien hoe het er was die 13de augustus aan het Brandenburger Tor daar een Click I zeker geen zoomlens had😉 Ik had PS ook nodig om de foto een make-over te geven daar het na al die jaren erg grijs was geworden.

 

Bln01-001

 

Cropped version to bridge the distance a bit – Bijgesneden versie om de afstand wat te overbruggen

Bln01B

 

Black and white/zwart wit, Photography/Fotografie

Berlin 1961 – The Wall – De Muur

Image

4 thoughts on “Berlin 1961 – The Wall – De Muur

  1. Rinus Alewijnse says:

    Heel bijzonder hoor om deze kinderfoto uit je archief op te duiken op dit gedenkwaardige moment.
    Maar ook bijzonder dat je als 11-jarig kind al een Click-1 had: toch heel wat geschikter voor kinderhanden dan die dikke Clack.
    Ik vind de originele (bijgewerkte) foto het beste omdat die nog het klassieke vierkante (6×6) formaat heeft en dus nog helemaal bij die jaren past.
    Dankjewel.

    Liked by 1 person

    • Ook dankjewel, Rinus🙂

      We hebben daar niet zo lang gewoond eigenlijk maar op een of de andere manier ben ik altijd verbonden gebleven met die bijzondere stad die toen eigenlijk meer een eilandje was. En toen ik de balonnetjesmuur zag, kon ik bijna niet anders😉

      Ja, de 6×6 is inderdaad logischer maar doordat ik er niet dichterbij mocht, zie je eigenlijk amper wat daar aan de poort stond – van daar de tweede versie… als ik me goed herinner waren er ook op veel plaatsen rollen prikkeldraad wat je op de foto ook niet ziet…

      Like

I'd be glad to hear from you!... --- Laat maar komen, dat commentaar!...

