A forgotten dead-end street… And of course the inhabitants of the new buildings… Or so it looked the first time I saw it…

According to what I could dig up about this street on the internet, it will be renovated and will also become a ‘real’ street instead of a dead-end one. The cobble stones will be replaced by asphalt and street lights will be placed for the time being, awaiting further renovation… I assume that the inhabitants of the new buildings had a hand in that.😉

This information did not really satisfy me as it said nothing about the old warehouses that seemed to radiate history, nor what the story of the apparently at least just as old street might be. So I went on digging…

I found out that the street once was part of the river Schijn, later arched over and the main reason a thriving community came to being around it in the Middle Ages. The warehouses that are still there date back to the 19th century and are witnesses of the upcoming industrial revolution then. The Joossensgang got its present name in 1871.

The good news is that the warehouses are marked being worth preserving… I hope it stays that way…🙂

 

IJZ002

Een vergeten doodlopende straat… En natuurlijk de bewoners van de nieuwe gebouwen… Of zo leek het toen ik het de eerste keer zag…

Wat ik op het internet over deze straat kon opdiepen was dat het gerenoveerd zou worden en ook in een echte straat zou veranderen dat niet doodloopt. De kasseien worden vervangen door asfalt en er wordt gezorgd voor een voorlopige straatverlichting – in afwachting van verdere renovatie… De bewoners van de nieuwe gebouwen zullen daar wel een handje in gehad hebben😉

Deze informatie was alles behalve bevredigend en vertelde me niets over de oude magazijnen die geschiedenis uitstraalden, noch iets over de verhalen van de straat dat tenminste zo oud als de magazijnen moest zijn… Ik dook dieper in het internet…

Dit keer kwam ik ermee boven dat de Joossensgang eigenlijk een overwelving is van de vroegere Schijn, de rivier die zorgde voor een bloeiende gemeenschap aan den Dam tijdens de Middeleeuwen. De magazijnen zijn dan weer getuigen van de industriële revolutie van de 19de eeuw. Zijn huidige naam kreeg de Joossensgang dan ook pas in 1871.

Het goede nieuws is dat de magazijnen gemerkt zijn als zijnde waard om te beschermen. Laat ons hopen dat het zo blijft…🙂

 

IJZ007

 

Color/Kleur, Photography/Fotografie, Story/Verhaal

Joossensgang (Antwerp North – Antwerpen Noord)…

Image

6 thoughts on “Joossensgang (Antwerp North – Antwerpen Noord)…

  1. Rinus Alewijnse says:

    Van het oude pakhuis-steegje dat bij ons Kuiperspoort heet heb ik een vervallen foto uit mijn eerste jaren en nu is het “werelderfgoed” en deels bewoond en deels in gebruik door de muziekschool. Maar ja, dan moet je zoals de Zeeuwen wel even doorzetten en niet aantutten🙂
    En ongeveer daar tegenover ligt een andere oude steeg die het Spui heet en vroeger de Damhaven verbond met het Molenwater en deels ook overwelfd met oude huizen erop. Het is inderdaad boeiend om je in het verleden te verdiepen.

    Liked by 1 person

    • Een van de magazijnen is het thuishaven van een circusschool… Toen ik er was, was er niet veel te zien – enkel de ‘wandelaars’ waar ik mee op stap ging in het kroegje dat erbij hoort… Ik hoop dat die niet op zoek moeten gaan naar een andere locatie tenzij tijdelijk voor het opknapwerk… maar dat is nog af te wachten natuurlijk.

      Ik vind het inderdaad ook boeiend om zo’n vergeten hoekjes te ontdekken en dan op zoek te gaan voor info…😉

      Like

  2. Dag Nilgün,
    Goed dat je al die informatie erbij geeft. Dan pas zegt zo`n plaatje je iets en kijk je er veel aandachtiger naar. Vooral het feit dat het vroeger overwelfd water is geweest. Water kwam in een stad als Dordrecht ook veel meer voor dan nu. Dé transportweg van toen. Zonder de info zeg je: “Lelijke straat, breek maar af”.
    De (oude) stad die gaat jou aan het hart. Goed!
    Groetings, Jantje.

    Liked by 1 person

    • Als ik iets ouds zie wil ik er gewoonlijk iets meer over weten… tot aan opgravingen toe (zie Archeologie Suikerrui). Er is altijd wel een verhaaltje aan, hoe ‘lelijk’ het ook mag zijn in jouw ogen (niet in die van mij…:-) ) Er wordt veel te snel afgebroken – al lang een ziekte in Antwerpen – en het zijn stukken geschiedenis van de stad die onherroepelijk verdwijnen… Ik ben blij dat het deze keer niet het geval gaat zijn… hoop ik toch…😉

      Bedankt voor je commentaar en groetjes😉
      Nil

      Like

I'd be glad to hear from you!... --- Laat maar komen, dat commentaar!...

