My old OM2 of years ago was small enough to be taken along anywhere all the time – which cannot be said of my present camera, the E620, being a bit too big to put next to your plate in a restaurant😉 And already some time I was dreaming of something practical enough to just drop in my bag and always have around. A few days ago I decided to stop dreaming and do something about it. And got myself a Sony Cybershot DSC RX100…

It barely fills my hand… but it can do a lot of things I did not expect of a point-and-shooter, RAW captures included in 20 MP…

The photo in my previous post was taken with it and here are a few more I took around the house… I must say, though, that the compression on the blog does not really do justice to the sharpness of the pictures in full size on my computer…😉

 

FT013

 

Mijn oude OM2 van jaren geleden was klein genoeg om onder alle omstandigheden mee te kunnen met mij – wat ik niet direct kan zeggen van mijn E620 – iets te groot om in een restaurant naast je bord te zetten😉 En ik droomde al een tijdje van iets kleins dat ik gewoon in mijn handtas kon laten vallen en altijd zou bijhebben. Een paar dagen geleden heb ik dan besloten om te stoppen met dromen en er iets aan te doen. Ik schafte me een Sony Cybershot DSC RX100 aan…

Het vult amper mijn hand… maar het kan toch een heleboel dingen doen die ik van een point-and-shooter niet had verwacht, RAW opnames in 20MP inbegrepen…

De foto van mijn vorige post was daarmee opgenomen en hier zijn nog enkele  die ik gewoon thuis heb gemaakt… Ik moet wel zeggen dat de compressie op mijn blog de scherpte van de originele foto’s op mijn computer wat aantast…😉

 

FT007

For those interested in what it can do (I only just started…), there is a very thorough review HERE

Voor wie graag meer zou willen weten wat het allemaal kan (Ik ben nog maar net bezig…), een diepgaande studie HIER… (Wel in het Engels)

Color/Kleur, Photography/Fotografie, Story/Verhaal

New Toy… Nieuw Speelgoed…

Gallery

10 thoughts on “New Toy… Nieuw Speelgoed…

  1. Rinus Alewijnse says:

    Juist omdat je visueel minder controle hebt, kan het in hectische omstandigheden zelfs verstandig zijn om de camera in te stellen op korte bursts (3 of 5 opnamen kort achter elkaar) – je krijgt dan wel veel te veel “negatieven”, maar daar gooi je gemakkelijker veel van weg, dan die ene opname die net niet helemaal goed is.
    Gewoon leren om uit de “losse pols” te werken en lang niet altijd op ooghoogte – dan wordt het een ideale straatgezel die nauwelijks opvalt.
    De originele Leica (en dan vooral de M4) was weliswaar veel zwaarder, maar ook zo’n heerlijk compact ding. En de goede oude Olympus Trip niet te vergeten🙂

    Like

    • Op straat is het sowieso altijd uit de losse pols… Ook met de Olympus, hoor… Burst ben ik niet zo gek van… Je hebt daarbij altijd de kans dat de foto die je wilde hebben net tussen twee opnames zit…😉 En niet op ooghoogte doe ik ook met de SLR – hoewel ik het gemakkelijker ga doen met de Sony waarschijnlijk…🙂

      Like

  2. Rinus Alewijnse says:

    Ik ben je voorgegaan – wel in een lagere kwaliteitsklasse, maar dat mag de pret niet drukken voor foto’s die zelden verder worden vergroot dan ons eigen beeldscherm van hooguit 2 MP. Je zult er veel plezier van hebben, al zul je altijd een echte zoeker blijven missen. Dus gewoon veel in groothoek leren schieten zonder op de display te kijken, dan staat het er altijd op en je hebt toch pixels genoeg om er wat van te kunnen missen: bijsnijden is ook een kunst🙂

    Like

    • Ja, inderdaad… Als je het commentaar bij James hieronder hebt gelezen, ik heb altijd de neiging om dat dingetje voor mijn oog te willen houden tot ik me realiseer dat ik het niet kan…😀 Tja, de gewoonte van jaren, natuurlijk…

      Met die 20MP en RAW krijg je wel echt erg veel eind-MPs maar het is ongelooflijk hoe scherp de resultaten zijn… dat kan zelfs mijn 620 niet… ik denk ook dat ik daar wel plezier van ga hebben😉 En ik ondervind dat je daarmee inderdaad minder met de zoom speelt.

      Like

  3. You’re lucky to have hands that can manage with a small camera Nils. I have to carry around a big and heavy DSLR which I need because I have big hands and I just can’t manage fiddly things.

    Like

    • Even my smaller hands, used to big DSLRs as well, have to fiddle at times😉 It sure takes some getting used to…

      The funniest part is that I always seem to want to put that small thing to my eye till I realize it has no viewfinder😀

      Liked by 1 person

  4. Dag Nilgün,
    Leuke camera die ik wel ken van een nichtje. Goeie plaatjes en goed om altijd een knippertje op zak te hebben naast een smartfoon want die koewaliteit is nie bes.
    Grts, Jan.

    Like

    • Een smartphone heb ik nog steeds niet (wel een oude GSM…) – ik wil niet altijd en overal bereikbaar zijn op 37,5 verschillende manieren als het nog effe kan😉 Ik weet van de eigenaars van zo’n marteltuig wel dat de kwaliteit van de foto’s al veel verbeterd is… Maar dit klein beestje heeft toch echt wel heel wat meer in z’n bakje, heb ik de indruk🙂

      Like

    • Ik zou toch niet zoals Swa willen rondlopen met een halve winkel rond mijn nek wat dat ‘veel’ betreft, Monneke…😉 Maar ik miste dat inderdaad… het eeuwige ‘had ik maar mijn camera bij’ was echt niet tof! Ik denk dat ik er wel plezier van ga hebben🙂

      Like

I'd be glad to hear from you!... --- Laat maar komen, dat commentaar!...

